Пн. Гру 2nd, 2024

В олександрійському громадському просторі «КУБ» відбулась презентація дослідження «Дмитро Чижевський: від шанування до дружби». Її провела психологиня, медичний фізик, а до повномасштабного вторгнення Росії – викладачка Харківського національного університету ім. В.Н. Каразіна Мар’яна Образкова. Презентація доповіді-дослідження зібрала коло людей, до якого увійшли олександрійські вчителі психологи, директори навчальних закладів, представники духовенства. До дискусії про Дмитра Чижевського долучились депутати міської ради Віталій Заріцький («Європейська солідарність») та Олександр Приходько («Сила і честь»).

Свою доповідь психологиня Мар’яна Образкова сконцентрувала не на біографії вченого, а на тому, як ставитися до людей рівня Дмитра Чижевського. Психологиня зауважила, що такі люди – це наші потенційні кумири, які відіграють важливу роль у нашому житті, а особливо у житті дітей.

«Ця історія про кумирів дуже важлива навіть з точки зору педагогіки, тому що селебріті-ідентичність або кумири дуже важливі для дітей, особливо для підлітків, бо існує таке поняття як підліткова криза, коли кумири, точніше авторитети, змінюються. Ми спочатку орієнтуємося на своїх батьків, вчителів, викладачів, вихователів. А у підлітковому віці щось таке відбувається, що ми маємо змінити взагалі своє ставлення про кумирів. І тут людина постає перед вибором – кого обрати за ідентичність? Добре, якщо за зразок можуть бути у дитини такі постаті, як Дмитро Чижевський чи Тарас Шевченко, наприклад, але це не завжди так», – вважає авторка презентації Мар’яна Образкова.

Після свого виступу психологиня запропонувала кожному з присутніх написати невеличке есе про те, хто як для себе відкрив Чижевського, про що б з ним як з другом вони могли б поговорити або яку б спільну справу зробили.

Доповідь Мар’яни Образкової стала фундаментом для жвавої дискусії про те, як же все-таки олександрійцям знайти шлях до розуміння постаті Дмитра Чижевського. Багатьох хвилювало питання, як познайомити з відомими вченим-земляком дітей та молодь, як їх зацікавити, адже за словами директора гімназії ім. Д.І.Чижевського Тараса Бабака, це задача достатньо складна.

«Я як директор школи вважаю своїм обов’язком залучати до цього всього дітей. Спробував раз – створив команду. Не пішло. Спробував другий раз, третій – результат той самий. Не хочуть діти дружити з Чижевським ні з якого боку. Я вважаю, що для того, щоб Чижевський «пішов» в Олександрії, став цікавий молоді, він повинен стати зрозумілим, бо на сьогодні більшість людей не розуміє значення цієї особистості. На мою думку, людина ніколи не буде чимось, якщо вона цього не розуміє. Тому треба шукати шляхи, в тому числі й психологічні, як зробити Дмитра Чижевського зрозумілим, а коли ми зрозуміємо його, тоді він стане і цікавим», – зазначив Тарас Бабак.

Свій погляд на те, чому діти «не дружать» з Дмитром Чижевським, висловив депутат міської ради Олександр Приходько. Він навів приклад зі свого життя і зауважив, що проблема також полягає в недосконалості навчальної програми. На його думку, щоб зацікавити дітей такою постаттю, як Чижевський, потрібно змінити підхід до викладання.

«Треба вийти за межі школи, застосувати іншу методику. Моя дитина нещодавно їздила до Кропивницького в зв’язку з тим, що був виграний якийсь грант. Тема була «Популяризація української мови і культури». Донька приїхала, її очі блищали і вона в такому захваті розповідала про свою поїздку, після чого спитала мене: «Тату, а чого в школах не так?» Там, у Кропивницькому, діти спілкувалися з лекторами на одному рівні. Я вважаю, школа гнітить. Вчителям треба спробувати поспілкуватися з учнями на одному рівні, щоб не було нав’язливості, і тоді, я думаю, вдасться дітям щось донести», – поділився думками Олександр Приходько.

Інше бачення потенційної дружби з відомим вченим висловила психологиня з аграрного коледжу. Вона вважає, що повноцінно «подружитися» з Чижевським можна лише в дорослому віці.

«Ми з вами хочемо долучити молоде покоління до такої дуже корисної справи. Але я психолог-реаліст. Річ у тому, що нам потрібно вивчати Чижевського з точки зору фізіології і психології. Дмитро Іванович Чижевський – це в нас накопичувальна система. От, наприклад, як ліки – ти їх повинен пропити якийсь час і тільки потім тобі стане краще або не стане. Так само і з Чижевським. Можна возити дітей на екскурсії, щось їм показувати, використовуючи спецефекти, щось розказувати, але тільки коли людина дійде до своєї вікової творчої кризи, яка припадає на вік 35 +, саме тоді в неї з’явиться свідоме бачення» – впевнена психологиня Олександрійського аграрного фахового коледжу Білоцерківського НАУ Інна Забіян.

Психологиня також запропонувала ідею популяризації Дмитра Чижевського в Олександрії. Інна Забіян висловила думку, що можна розмістити на бігбордах короткі тези з робіт вченого, які б перегукувалися з реаліями сьогодення.

Присутні на презентації домовилися продовжити роботу над перевідкриттям Дмитра Чижевського, глибше пізнавати його у своїй малій групі, щоб потім знайти шляхи доступної популяризації вченого-земляка в Олександрії.

«Для Олександрії, як і для всієї України, зараз стоїть виклик: згадати свою історію і кожному підняти питання власної українськості. Іде війна, руйнується життя, але там, де руйнується, воно буде й народжуватися. Для нас, олександрійців, дуже важливо відкривати наше майбутнє, і потрібно визначитися, через кого ми будемо це робити, з ким взаємодіяти, де ті олександрійці, які допоможуть нам стати сильнішими. Чижевський один із тих людей, що у Європі та світі популяризували Україну, зберігали й досліджували її культурні надбання, у різний спосіб показували, що таке українськість. Мені б хотілося, щоб жителі нашого міста, коли їх питатимуть – чим славиться Олександрія, могли також відповідати, що тут народився Дмитро Іванович Чижевський», – зазначив голова громадського простору «КУБ», депутат міської ради Олег Панібратенко.

Від admin

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *